Omhoog
Aanbiedingen
Accomodaties
Activiteiten
Alg. informatie
Ardennen per kajak
Bestuursmedelingen
Boottypes
Caravan en tent tips
Clubblad "Rob Roy"
Clublokaal
Filmpjes
Fotoalbum
Geschiedenis
Jongerenhoek
Kalender
Klassement
Lid worden
Nevenactiviteiten
Onze adverteerders
Overzicht clubs
Tochtverslagen
Toogdienst
Vaarregels
Verwante sites

Polshouding

Niet knijpen in je peddel !

In dit artikel wordt aandacht besteed aan de stand van de handen en de pols bij het peddelen.

  

 

De eerste peddelslagen

Beginners die voor het eerst een peddel in de handen krijgen vragen, zich vooral af hoe je zo'n 'stok' moet vasthouden. 
Ze krijgen vele antwoorden op die vraag maar het enige wat ze meestal goed hebben onthouden is dat ze de peddel verticaal moeten vasthouden.
Zonder aanvullende instructie kunnen ze dan vast een stukje varen; maar met weinig rendement uit hun paddelslag en een flink risico op blessures. Ze lopen risico om peesblessures te krijgen aan de pols, elleboog en schouder.
Rekening houdend met overbelasting van onze polsen in deze tijd is het des te noodzakelijk om onze polsen te sparen en niet onnodig zwaar te belasten. Met een goede vaartechniek zijn dergelijke problemen te voorkomen of in ieder geval te minimaliseren.
Twee grote fouten bij het peddelen zorgen voor het ontwikkelen van pols, elleboog en schouderblessures: het knijpen of te krampachtig vasthouden van de paddelsteel en te veel peddelen met de armen in plaats van de romp.
Als je te hard knijpt in de peddel forceer je de pols en ontstaat een geknikte pols. Met geknikte pols wordt de peddel naar voren gedrukt waarna de peddel in het water wordt gezet. Het te sterk knijpen zorgt voor meer spanning in het polsgewricht en bij het naar voren steken van je peddel buigt je pols ook nog enigszins naar buiten.
Bovendien kan het knijpen van de vingers om de peddelsteel ook nog leiden tot peesletsel aan de elleboog. Natuurlijk, vaarders die op wildwater varen houden ook vaak hun peddels stevig vast maar dat gebeurt dan voor korte periodes.
Maar als dat knijpen tijdens een lange dagtocht gebeurt, zorgt dat voor veel overbelasting voor het pols- en ellebooggewricht.
Alle langdurige en repeterende bewegingen zorgen voor overbelasting en dus problemen.
Peddelen met een te groot blad kan ook tot overbelasting leiden van de schouders, ook al wordt er gevaren met de goede techniek.

Duw-trekbeweging zonder te knijpen

Eerst eens kijken naar de wijze waarop je de peddel vastpakt.
Kijk eens naar je pols als je de peddel met gestrekte arme, en beide handen vasthoudt. Je zult dan opmerken dat je beide handen iets naar binnen gericht zijn. Terwijl je de peddel op die manier vast blijft houden verplaats je de peddel alsof je wilt gaan insteken voor een voorwaartse peddelslag. Je zult dan zien dat je pols sterker is gebogen!
Houd vervolgens je peddel vast tussen duim en wijsvinger en strek de rest van je vingers: maak een open hand en je zult ontdekken dat je pols recht blijft. Dan druk je de peddel voorwaarts en draai ook de romp mee. Terwijl het bovenste blad naar voren gaat hou je de steel vast tussen duim en wijsvinger en ontspan de rest van je vingers: dan blijft je pols recht! Zo blijven je polsen recht en raken niet overbelast.
Misschien vraag je jezelf hoe je de peddel naar je toe kan trekken met een geopende hand?
Dit kun je doen door niet je peddel naar je toe te trekken maar met je romp te draaien; maar met behulp van de sterke rugspieren en de duw-trek beweging, de peddelslagen te maken. De combinatie van het draaien van je romp met de duw-trekslagen is een zeer efficiŽnte manier voor het verplaatsen van krachten.
Als je onvoldoende deze draaibeweging met de romp maakt, peddel je alleen met je bovenarmspieren!

Draaien met je romp

Ga rechtop zitten en houd je peddel voor je. Leg hem vervolgens tegen de borst in de knik van je arm. Draai je bovenlichaam zo ver mogelijk naar rechts en daarna naar links. Je ziet dan dat de peddel altijd evenwijdig ligt met je bovenlichaam! 
Neem nu de peddel in je handen en strek je armen zo ver je kan; dan draai je weer zo ver mogelijk naar rechts en naar links zonder de armen te buigen.
Peddel nu een stuk met aandacht voor de details en niet voor krachtige slagen. Krachtig en zonder pijn varen bereik je alleen met een goede vaartechniek en niet met spierkracht!!

(bron: Canoe & kayak, juli 2003)

Top

Terug