Omhoog
Aanbiedingen
Accomodaties
Activiteiten
Alg. informatie
Ardennen per kajak
Bestuursmededelingen
Boottypes
Caravan en tent tips
Clubblad "Rob Roy"
Clublokaal
Filmpjes
Fotoalbum
Geschiedenis
Gezond sporten !
Kajakcursussen
Kajakspelletjes
Kalender
Klassement
Ledenhoek
Lid worden
Nevenactiviteiten
Onze adverteerders
Overzicht clubs
Tochtverslagen
Toogdienst
Vaarregels
Verwante sites

Hap je verder

Twaalf uur in een oververhitte wagen is ook voor de maag geen pretje.
Hoe eet of picknick je onderweg, lekker en gezond?

Licht verteerbaar voedsel, daar draait het om. En als je dan toch die koelbox meesleept, dan kan er best wat inventiefs mee op reis. Een slaatje (radijsjes, vaste tomaat, bieslook, wat olijfolie in een plastic pot) blijft zeker een halve dag goed. Maar pak geen voedsel mee dat geur en smaak afgeeft. Een boosdoener is ajuin. Leg ajuin twee uur bij een plak kaas en je hebt ajuinkaas. In sommige worsten zit ook een flinke hoeveelheid look.
Peuzel je groenten in de auto, denk er dan aan dat ze het interieur niet bevuilen. Een tomaat uit het vuistje geeft vervelende vlekken. Maar groenten zoals bloemkool, wortel en selder kan je naar hartenlust in een dipsausje prakken. Nogal wiedes dat je jonge kids niet laat dippen, tenzij op een picknickplaats.
Wie brood wil als lichte lunch, kiest best voor bruin.

Vezels
Bruin brood heeft een grotere voedingswaarde, bevat vezels en helpt bij constipatieproblemen die soms opduiken bij lange autoritten. Ook fruit kan helpen. Een perzik of sappige pruim geef je niet aan de kleinsten, want dat zet ze onder de smurrie. Als je fruit meeneemt, zorg dan voor vruchten die je op voorhand al een wasbeurt gaf en die je makkelijk in een paar happen kan binnenstoppen. Appelen zijn best, maar die blijven 's avonds soms op de maag liggen. Bananen zijn nuttig voor de chauffeur die wat krachtvoer kan gebruiken. Altijd leuk is de fruitsla van thuis. Je maakt op voorhand een aantal porties en vergeet de lepels niet!

Drinken
Prikhoudende dranken zijn een afrader. Ze zorgen voor gasvorming in de maag en darmen. Je drinkt beter plat water, thee, koffie (vier koppen per dag is oké), bouillon en vruchtensappen. Minstens anderhalve liter vocht per dag moet je binnengieten. Vermijd op warme dagen ijskoude dranken. Warme of lauwe thee met citroen is beter en bespaart je darmklachten.

Picknicken
Ben je een fan van buiten eten, dan geven we je enkele suggesties om de picknickmand te vullen:
Sterke klassiekers zijn broodjes met jonge kaas, hesp en rauwe ham (mager product), fruitsalade, müsli en melk,sinaasappel- en tomatensap.
Probeer eens boterhammen met ijsbergsla, wortel en komkommer. Je kan light mayonaise meenemen en er net voor de picknick op te smeren. Zo blijven de boterhammen droog.
Aardappelsla: aardappelen opgewerkt met mayonaise, peper, zout, nootmuskaat en peterselie.
Volgranenpasta met gedroogde venkel en een beetje olijfolie, peper en zout, gepocheerd in gevogeltebouillon.

Waarschuwingen
Voedingswaren zijn in principe slechts vrij van bacteriën wanneer ze snel aan de kook worden gebracht en een kwartier lang hebben doorgekookt. Het is dus verstandig, vooral in zuiderse landen, geen rauwe of halfrauwe eetwaren, vlees of vis te gebruiken.
Maak je zelf je potje, denk er dan aan dat vacuüm verpakt vlees op reis geen enkele waarborg biedt, tenzij het koel wordt bewaard. Groenten en fruit moeten altijd in zuiver water worden gespoeld. Ben je niet zeker of het water er zuiver is: kook het dan!
Met schepijs moet je dubbel uitkijken, vooral in zuiderse landen. Koop het in een zaak met een goede reputatie. Schaal- en schelpdieren hebben al heel wat vergiftigingen op hun geweten. Wees daar dus dubbel voorzichtig mee. Eet ze enkel in restaurants met een gevestigde naam op dat gebied.

Terug