Omhoog
Aanbiedingen
Accomodaties
Activiteiten
Alg. informatie
Ardennen per kajak
Bestuursmededelingen
Boottypes
Caravan en tent tips
Clubblad "Rob Roy"
Clublokaal
Filmpjes
Fotoalbum
Geschiedenis
Gezond sporten !
Kajakcursussen
Kajakspelletjes
Kalender
Klassement
Ledenhoek
Lid worden
Nevenactiviteiten
Onze adverteerders
Overzicht clubs
Tochtverslagen
Toogdienst
Vaarregels
Verwante sites

Fit in de auto

En op de drie dodelijke ongevallen is het gevolg van vermoeidheid. Daarom pauzeer je best om de twee uur en beweeg je wat. Maar er zijn nog meer trucs om fitter te blijven in de auto.

s' Nachts rijden
De vermoeidheid speelt je vooral parten wanneer je 's nachts rijdt. Kies je voor het donker, dan geven we je volgende raad mee:
Rij niet meer dan 500 800 km in n ruk. Voorzie na anderhalf uur een pauze van minstens 20 minuten en gebruik ze om de benen te strekken en wat licht verteerbaar voedsel te eten. Verlucht intussen de auto.
Rook niet tijdens het rijden. Niet alleen voor de veiligheid, maar ook voor het behoud van de verse lucht in de auto. Zorg in elk geval voor voldoende ventilatie.
Zet de verwarming niet aan. Doe liever een trui aan.
Laat de autoradio aanstaan om de eentonigheid te breken.
Komt de vermoeidheid toch, stop dan of laat je aflossen achter het stuur. Enkele seconden indutten kan catastrofale gevolgen hebben.

Vermijd de hitte
Je rijdt veiliger overdag, maar dan moet je vaak afrekenen met de hitte. Velen onderschatten de invloed op het rijgedrag. Een te warme auto kan hetzelfde effect hebben als een alcoholgehalte van 0,5 promille.
De beste temperatuur om te rijden, is 20 graden. Stijgt de temperatuur, dan vermindert je concentratie. Je hersenen nemen minder zuurstof op. En door de eentonige houding en het gebrek aan beweging ging er al minder bloed naar je hersenen! Daardoor word je slaperig. Je wordt er ook agressief en prikkelbaar van.

Verlaag de temperatuur
Airco of geopende vensters helpen je fris te blijven. Geregeld moet je wel stoppen onderweg. Iedereen weet dat je beter in de schaduw parkeert, maar die plaatsen zijn in volle zomer gretig bezet.
Vertrek je van een zonovergoten parking, dan doe je natuurlijk de ramen open en zet je de ventilator of airco op de hoogste stand. Pas op als je toch de ramen dicht laat (bv. bij hooikoorts) en de airco de hele tijd volop laat werken. Door de droge lucht drogen de ogen sneller uit - opgelet lenzendragers! - en kan je hoofdpijn krijgen. (Sommige mensen zijn dan weer allergisch voor airco, maar daar bestaan sprays voor).
Heb je geen airco, open dan een venster achteraan. Open tegelijk een raam aan de kant van de bestuurder, maar slechts gedeeltelijk. Zonnewerende schermen helpen zeker, maar denk ook aan het dashboard. Dat slorpt veel warmte op.

Kijk naar de klok, maar niet te veel
Niet zozeer het aantal kilometers dat je rijdt vermoeit, wel de tijd dat je achter het stuur zit. Stop daarom om de twee uur en neem genoeg tijd om uit te blazen. Wandel wat rond, doe enkele turnoefeningen om je spieren los te schudden en wind je niet op wanneer je achterloopt op je tijdsschema. Denk eraan: het is vakantie!

Zo merk je dat je vermoeid bent:

Je aandacht verslapt en je kunt je moeilijker concentreren
Je krijgt zware oogleden of je begint te knikkebollen
Herhaaldelijk moet je geeuwen
Plots rijd je te dicht op een voorligger
Soms heb je zelfs de neiging om naar een tegenligger te rijden!

Zo voorkom je vermoeidheid:

Rij niet alleen en wissel geregeld van chauffeur
Laat slapers achteraan in de wagen zitten
Voor wie het kan: af en toe een hazenslaapje is heel effectief
Ga niet tot het uiterste. Plan eventueel een extra overnachting
Vertrouw geen lapmiddelen zoals de muziek loeihard zetten, sneller rijden, sloten koffie drinken...

 

Terug